Why Nutella Bar at Eataly NYC is just a hype

This morning I opened my twitter and I noticed that the trending topic among the majority US food lovers I follow was the Nutella Bar that just opened at Eataly in New York City. A Nutella Bar?(click here for pics )

So, apparently dreams do come true, I thought. Well, at least as soon as I saw the menu,  and my expectations were smashed to smithereens.

  • Pane e Nutella: so… how is this supposed to be different from the bread and Nutella spread I usually have at home? Eataly special bread, you say? I bet NYC is overflowing with special bakeries (organic, kosher, vegan, hipster?). So if you buy your favourite loaf and a Nutella jar, the entire cost would cover a lot of pane e Nutella slices and you wouldn’t even have to leave your own kitchen.
  • Brioche or Saccottino: same thing as above. You can either buy your brioche or make it at home a fill them with Nutella.
  • Muffin: the menu says it’s just a muffin with Nutella spread on top. Again nothing special. I believe everybody can take their knife, dip it into a Nutella jar and spread it onto a muffin.
  • Tart: maybe the only thing that is worth ordering, but only if the the shortbread is excellent.
  • Crepe: nothing unusual or complicated, but I definitely wouldn’t judge a sudden Nutella crepe craving.
  • Bacio di Dama: or, as Eataly website states, hazelnut cookies sandwiched together with Nutella. Nothing I can’t do with my favourite or homemade cookies.

I am really surprised that people waited in line for 45 minutes to have snacks that they could have easily had at home, maybe spending less bucks.

Ok, hold on! It may be argued that Eataly’s marketing moves are aimed at using Nutella as it is, as a delicious hazelnut spread that improves and enhances everything the product is spread on. Yes, this is unquestionably true, but if I think about a Nutella Bar I imagine a particular and creative menu. For example various Nutella cakes and desserts (Nutella and pears, Nutella and coconut, tiramisù, just name a few), Nutella petit four, gelato and, last but not the least, drinks like smoothies, milkshakes or even cocktails. Can you imagine the hype then? it would be justified and rewarded, in fact I would be the first in line. That should be a Nutella Bar worth of its name.

I’m sorry Eataly marketing team, but I think anyone would have done better.

 

And now in Italian.

Come tutte le mattine, appena sveglia ho aperto il mio twitter e ho notato che l’ argomento di tendenza tra la maggior parte dei foodies americani che seguo era il Nutella Bar che ha appena aperto nella sede di Eataly a New York City. (cliccate qui per le foto)

Esatto, un Nutella Bar. “Ma allora i sogni si avverano!”, ho pensato. Beh, almeno fino a quando ho visto il menù, che ha ridotto le mie aspettative in mille pezzi.

  • Pane e Nutella – E… quindi questo dovrebbe essere diverso dal pane e Nutella che posso prepararmi a casa? “Ma Eataly ha il pane speciale”, potreste argomentare, ma scommetto NYC è piena di panetterie particolari (organic, kosher, vegan, hipster?), perciò se comprassimo il nostro tipo di pane preferito e un barattolo di Nutella, con la somma spesa potremmo preparare decine di fette di pane e Nutella senza lasciare la nostra cucina.
  • Brioche o Saccottino – stessa cosa come sopra. Siete liberi di comprare le vostre brioche preferite o farle in casa e riempirle con la Nutella.
  • Muffin – Secondo il menù, si tratta di un semplice muffin con un po’ di Nutella spalmata sopra. Anche in questo caso niente di speciale, perché credo che tutti possano prendere un coltello, intingerlo in un barattolo di Nutella e spalmare la crema di nocciole su un muffin.
  • Crostatina – forse l’unica cosa che vale la pena di ordinare, ma solo se la frolla è ottima.
  • Crepe – niente di speciale o complicato, ma di sicuro non giudicherò un’improvvisa voglia di crepe alla Nutella.
  • Bacio di Dama –  Il menù parla di un “sandwich” formato da due biscotti alla nocciola, uniti da una cucchiaiata di Nutella. Niente che non si possa fare con i nostri biscotti preferiti o preparati con le nostre manine.

Sono davvero sorpresa che i clienti abbiano aspettato in fila per 45 minuti per avere delle merende che avrebbero potuto facilmente preparare in casa in pochi minuti, magari spendendo meno soldi.

Ok, aspettate, si potrebbe anche sostenere che la strategia di marketing di Eataly miri a promuovere l’uso della Nutella “in purezza”, cioè come una deliziosa crema di nocciole che migliora e valorizza ogni prodotto su cui viene spalmata. Vero, senza ombra di dubbio, ma se penso a un Nutella Bar mi viene in mente un menù particolare e creativo: per esempio vari dessert e torte alla Nutella ( Nutella e pere, Nutella e cocco, tiramisù solo citarne alcuni), piccola pasticceria, gelato e, ultimo ma non meno importante, bevande come frullati, frappè e addirittura cocktail. Potete immaginarne l’hype mediatico e il successo? Secondo me sarebbe giustificato e premiato, e io sarei la prima della fila. Questo sarebbe un Nutella Bar degno di questo nome.

Mi dispiace, team marketing di Eataly, ma chiunque avrebbe potuto fare meglio.

 

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2 thoughts on “Why Nutella Bar at Eataly NYC is just a hype

  1. Very unimpressive, and does not do justice to the hundreds of creative recipes that have already been and could be done with this wonder-spread (e.g. some of the delicious pairings you cited here!)

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